maart 1

Zo luister je wél goed en communiceer je geweldig!

Communicatie. Alles draait om communicatie, zowel non-verbaal als verbaal. De meeste ergernis, misverstanden en gedoe, komen voort uit miscommunicatie. 

Ik heb zeer regelmatig coachees waar in het gesprek de onvrede wordt geuit over anderen (collega’s, leidinggevende, partner en kinderen). Ik hoor dat altijd aan, echter is het zo dat de andere persoon niet in coaching is bij mij. En dus kan je niet verwachten dat de ander iets gaat veranderen, daarvoor zul je toch echt zelf iets anders moeten doen.

Bij coaching gaat het altijd over, zelf verantwoordelijkheid nemen en bedenken en analyseren, “Wat kan ik doen?”.

Bij communicatie zijn er 2 zaken van belang, allereerst luisteren en vervolgens gepast reageren. Zowel luisteren als communiceren zijn vaardigheden die je je met oefening eigen kunt maken en zijn altijd toe te passen.

Volgens Carl Rogers, de auteur van het boek ‘The way of being’, zijn er 4 niveaus van luisteren. 

  • Niveau 1 is luisteren vanuit jezelf, ik weet allang waarom jij iets zegt en doet.
  • Niveau 2 is luisteren om te reageren, ik herhaal vooral mijn boodschap
  • Niveau 3 is luisteren met empathie, hoe is het eigenlijk voor jou?
  • Niveau 3 is luisteren met empathie, hoe is het eigenlijk voor jou?

 Vaak denk je als persoon dat je een goede luisteraar bent, alleen is dit eigenlijk wel zo? Hoe luister jij?

Als ik me bewust blijf van de verschillende niveaus van luisteren, kan ik reflecteren op welke niveau ik in staat ben te luisteren naar de ander. Op het moment dat ik me hiervan bewust ben, kan ik schakelen tussen de verschillende niveaus.

Mijn conclusie is dat ik in verschillende situaties in staat ben te luisteren met empathie en compassie, en helaas lang niet in alle situaties.

Als je kijkt naar communiceren, als zijnde gepast reageren, heeft Marshall Rosenberg een model voor geweldloze communicatie ontwikkeld. 

Het model bevat 4 eenvoudige stappen:

Stap 1 Neem waar, zonder te oordelen, vertel de ander feitelijk wat je niet bevalt, zonder te oordelen over het gedrag. 

Stap 2 Beschrijf hoe je je voelt als de ander zich zo gedraagt?

Stap 3 Geef aan wat je onderliggende behoefte is? Wat gaat er in je om? Wat zou je leven verrijken? Behoefte aan respect, je wil empathie, begrip en erkenning voor wie je bent.

Stap 4 Geef aan wat je verzoek aan de ander is? Ik zou graag willen dat….positieve formulering van een handeling. Bijvoorbeeld een verzoek van een man die wil dat zijn vrouw niet zoveel werkt, kan zijn: Ik zou graag willen dat je zegt of je bereid bent om 1 avond in de week met mij door te brengen?

Het fijne aan dit model is dat je het op jezelf kunt toepassen, en ook op deze manier kunt proberen te luisteren naar de ander, om te achterhalen wat de onderliggende behoefte is van de andere gesprekspartner. Door op deze manier te luisteren, met empathie en compassie naar de ander, probeer je de onderliggende behoefte te achterhalen en dat zijn meestal iemands diepere waarden. Zo krijg je helder, waarom iemand doet wat hij/zij doet. 

En hierdoor ontstaat er wederzijds begrip en ruimte om de communicatie te verbeteren. Door op deze manier een situatie te bespreken, wordt het makkelijker afstand te creëren van de feitelijke gang van zaken en te zien dat in de meeste gevallen de miscommunicatie niet een gerichte actie tegen jou als persoon is gericht, maar een actie is vanuit de behoeften van de ander. Dat maakt dat het voor jou als ontvanger nog steeds vervelend kan zijn, en dat is ok. En het maakt ook, dat je het als ontvanger veel makkelijker los kunt laten of kunt laten daar waar het hoort. En dat maakt dat je controle krijgt over jezelf en de situatie.

Communiceren op deze manier:

- leert je om op een andere manier te luisteren en te spreken naar anderen. Je spreekt bedachtzamer vanuit wat je waarneemt, voelt en wilt. En niet vanuit een automatische reactie.

- leert je je aandacht te richten op wat je waarneemt, wat je voelt en wat je nodig hebt in plaats van dat je oordeelt en veroordeelt.

- leert je jezelf eerlijk en helder uit te drukken en anderen met respect en empathie te behandelen.

- leert je te herkennen en duidelijk onder woorden te brengen wat je in een bepaalde situatie concreet nodig hebt en wil zonder oordelen en verwijten.

- leert je je bewust te worden van je oude gedragspatroon, van vechten, terugtrekken of verdedigen.

Bijzonder belangrijk voor geweldloze communicatie is het besef dat je zelf verantwoordelijk bent voor je gevoelens. Je bent niet je gevoelens, je hebt gevoelens. Zo leer je je gevoelens te sturen.

Het blijvende besef van bovenstaande modellen, is heel helpend. Waar het dus op neer komt is dat als je beter wilt leren luisteren en communiceren, dat je je bewust bent van verschillende niveaus van luisteren én daarnaast altijd eerst leert te luisteren naar de onderliggende behoefte(n) van jezelf én de ander, zodat je vervolgens kunt aangeven hoe je het graag zou willen.

Wil jij voor jezelf meer controle krijgen over jezelf en de situatie? Wil jij voor jezelf je manier van luisteren en communiceren verbeteren? Neem contact met mij op voor een gratis coachgesprek.


Tags

behoeften, communiceren, luisteren


Deze artikelen zijn ook interessant:

Jongleren met energie en tijd

Jongleren met energie en tijd

7 tips die je direct meer energie geven

7 tips die je direct meer energie geven
Laat een berichtje achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}