december 12

7 tips die je direct meer energie geven

Zorg zeker NU extra goed voor jezelf, 7 tips om meteen te starten

Een tijd geleden startte ik een coachtraject met een coachee, die actief in balans wilde komen op haar werk. Zij gaf aan dat ze zo weinig energie heeft en dat het haar nog niet lukte haar doel van een andere/nieuwe baan te bereiken. 

Ze heeft een drukke baan, is moeder van 2 kinderen in de basisschool leeftijd, partner met een veeleisende baan. Er was net weer een persconferentie geweest, waarin weer beperkende maatregelen waren aangekondigd. Ze baalde ervan dat er ook nog eens veel leuke activiteiten waren weggevallen door Corona én de donkere, koude, natte dagen kwamen eraan. 

Zeker in deze periode is het extra belangrijk goed voor jezelf te zorgen en je energie zo hoog mogelijk te houden, vooral nu veel leuke ontspannende activiteiten minder goed mogelijk zijn. Wat kun je dan nog wel doen en vooral hoe dan? Ik heb haar de volgende tips gegeven.

More...

01
Tip 1: Sta vroeg op

Sta iedere dag vroeg op en werk meteen aan jezelf, zo heb je meteen energie verhogende ‘me-time’. Wordt wakker ruim 1 uur voordat de eerste gezinsleden zich melden en je wederhelft nog even probeert te slapen. Dit is geïnspireerd door Hal Elrod’s Miracle Morning. Adem bewust en rustig in en uit, meestal 4 in en 4 uit. Hiermee vertraag je je eigen hersengolven en maak je je hoofd rustig en gefocust voor de dag. Zet je intenties voor de dag klaar in gedachten en schrijf ze op. Schrijf een aantal punten op waar je dankbaar voor bent. Visualiseer hoe deze dag eruit gaat zien en wat je bereikt hebt aan het einde van de dag. Lees rustig iets waar je je eigen kennis mee vergroot. Doe iets van beweging, bijvoorbeeld 15 squats, 15 lunges, 1 minuut planken en 1 minuut opdrukken. De tijd voor jezelf heb je dan al voor 7u gehad en dat maakt dat je je dag een stuk vrolijker en energieker start. Nu heb je al tijd genomen voor ontspanning, rust en energie opbouw!

02
Tip 2: Knuffel

Knuffel in de ochtend je partner en kind(eren), vertel ze iedere dag hoeveel je van ze houdt én dat ze goed zijn zoals ze zijn. Knuffelen zorgt ervoor dat je je liefdesgevoel bewust aanzet, en in je hersenen (hypothalamus) wordt er dan oxytocine aangemaakt. Oxytocine lijkt een belangrijke rol te spelen bij een gevoel van verbondenheid. Oxytocine wordt aangemaakt bij positief onderling contact zoals, aankijken, aanraken, knuffelen Oxytocine remt de activiteit in het rechterdeel van de hersenen, de amygdala, dat betrokken is bij emotionele reacties. 

Bij hogere niveaus van oxytocine in je lichaam, heb je een hogere weerbaarheid tegen stress, komt het lichaam sneller tot rust en wordt angst  makkelijker onderdrukt. Dit geeft je een goed gevoel over jezelf.

03

Tip 3: Douche koud af

Douche jezelf koud af. Ja, het vergt doorzettingsvermogen om de kraan op koud te draaien, gewoon te blijven ademen en niet te luisteren naar je interne stem die je zegt waarom je dit niet moet doen en waarom je dit niet kunt.

Koud douchen geeft een enorme boost in je lichaam, waardoor je meteen AAN staat en je lichaam letterlijk tot leven is gebracht. Als je je wat vermoeid voelt, dan is die vermoeidheid meteen verdwenen na het koud afdouchen. Je hebt energie! 

Door de koude douche vernauwen je bloedvaten en hierdoor stijgt je bloeddruk, je bloed wordt krachtiger door je lijf gepompt. De bloeddruk zakt weer na de douche en je doorbloeding blijft beter. Hierdoor heb je het als bijkomend voordeel minder snel koud.

04
Tip 4: Ontbijt ontspannen samen

Ontbijt een lekker, voedzaam en gezond ontbijt. Neem hier ook de tijd voor, bij voorkeur gezellig samen met je gezinsleden. Zie voeding ook als een gezonde vorm van goede zelfzorg, die altijd in te zetten is wat de externe omstandigheden ook zijn.

Besteed in ’zwaardere’ tijden extra veel tijd aan goede voeding, en probeer suikers en snackmomenten nog meer te vermijden. Door jezelf te voeden met gezonde voeding verhoog je je energie en dat geeft een goed gevoel over jezelf. 

05
Tip 5: Reflecteer

Reflecteer en analyseer heel goed voor jezelf WAT jij nodig hebt om de dag lekker door te komen, ondanks het feit dat er in de buitenwereld ogenschijnlijk iedere dag dingen veranderen.

Wat veel mensen helpt is om een dagelijkse (werk)routine en structuur te hebben, inclusief pauzes en koffie/thee momenten. Wat ook kan helpen is perspectief op leuke dingen waar je je op verheugt, hoe klein ook. 

06
Tip 6: Buitenlucht

Ga dagelijks vaak en veel naar buiten, zo krijg je zoveel mogelijk daglicht en dat brengt weer goede positieve, creatieve gedachten. Wandelen is altijd goed voor bijna iedereen in het bijzonder als je veel stress ervaart en weinig energie hebt. Wandel eens samen met iemand, zo heb je meteen een gezellig gesprek. Depressieve gevoelens, irritatie of zelfs woede kalmeert met een wandeling van een half uur. Wandelen geeft energie en je laad er weer van op. 

Tijdens een wandeling maakt je lichaam serotonine aan. Dit is een hormoon waarbij je een gevoel van geluk ervaart. Het is een soort beloning voor de beweging die je lichaam geeft. Onderzoekers hebben ontdekt dat een buitenactiviteit van slechts vijf minuten, zoals wandelen, tuinieren of fietsen, het gevoel van zelfvertrouwen kan versterken. Dit heeft onder andere te maken met de verbetering van de stemming en een gevoel van voldoening op de korte termijn. 

Op de lange termijn geeft lichaamsbeweging een goed gevoel over je fysieke zelf, je capaciteiten en je lichaam. Neem vooral op momenten van stress extra veel energie-verhogende mini-pauzes door de dag heen.

07
Tip 7: Slaap voldoende

Zorg voor 7 tot 8 uur slaap per nacht. Slaap geeft je nieuwe lichamelijk en geestelijke energie. Een voldoende, lange en vooral ongestoorde slaap is belangrijk voor allerlei essentiële processen in je lichaam die je nodig hebt om je vitaal te blijven voelen. Een goede slaap is nodig voor de goede werking van je stressbelasting, je afweersysteem, je immuunsysteem, je hormonale systeem, je zenuwstelsel en niet te vergeten het goed functioneren van je hersenen. Het voordeel van de tijd waarin we nu zitten is dat je veel makkelijker toekomt aan voldoende slaap, doordat er veel minder verleidingen en afleidingen zijn. Door goed en genoeg te slapen kun je de dag weer aan en denk je veel positiever over alles wat er dagelijks op je pad komt.

De conclusie van mijn coachee was eerst energie naar mezelf en erna naar een nieuwe baan: 

‘Alleen doordat ik de bovenstaande tips consequent toe ben gaan passen (en blijf toepassen) in mijn leven, ben ik in staat geweest om mijn energie te verhogen én mijn doel van een andere baan te bereiken.

Dit blijf ik doen voor de rest van mijn leven!’

Deze coachee heeft de tips gaandeweg in haar routine opgenomen en is nu erg energiek, blij en tevreden in haar nieuwe baan.


Tags

balans, energie, routine, rust


Deze artikelen zijn ook interessant:

Jongleren met energie en tijd

Jongleren met energie en tijd
Laat een berichtje achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}